Pazar Notları.. Ağrı Dağı'ndan Uçtum

Pazar Notları.. Ağrı Dağı'ndan Uçtum


İlkokulda müzik dersinde herkes sınavda bir türkü okuyacaktı. Benim de seçip ezberlemeye çalışarak okuduğum bir türkü vardı. Fakat bir kelimesini kulak yetersizliğim nedeniyle yanlış ezberlemişim. 

Bu yanlışlık (o kelime) türküyü okuma esnasındaki okuma şeklinden dolayı öylesine aslı ile benzeşerek yerine oturuyordu ki, fark edilmesi neredeyse olanaksız gibiydi. Hele bir de çocuk olduğumuzdan, zaten bizden tam makamına göre seslendirme de beklenmeyeceği için durumu kurtarıyorduk. 


Televizyonsuz, bilgisayarsız, internetsiz o yıllar (1967-1968) sadece radyodan duyabildiğimiz kadarıyla aklımızda tutmaya çalışıyorduk şarkı-türkü sözlerini. Benim okuduğum türkü "Ağrı Dağı'ndan Uçtum, Çayır Çimene Düştüm" türküsüydü.. Türkünün ismindeki hangi kelimeyi hatalı söylemiş olabilirim sizce? Tahmin edebilir misiniz?

Siz bir yandan düşünürken, başka bir hatalı bilineni düzelteyim önce. Türkünün cümlesindeki ilk bölüm olan ve halk dilindeki söylemiyle "Ağrı Dağı'ndan Uçtum" olarak bilinen cümlesinin aslında doğru olmadığını da öğrenmiş oldum sonradan.  Bilinenin aksine araştırmalar gösteriyor ki türkünün asıl adı şöyle; "Ağrı Dağı'ndan Aştım, Çayır Çimene Düştüm".

(Taslak İllüstrasyon: Muammer KOTBAŞ, 14 Eylül 2019)
©   Copyright, KotbasArtColors


"Ağrı Dağından Aştım" (Ağrı Dağından Uçtum), uşşak makamında 2/4'lük ritme sahip bir türkü. Anadolu'da yaygın olarak söylenen, Anadolu dışında da çeşitlemeleri bulunan bir türküdür aynı zamanda.

Neden ilgimi çekmişti bu türkü bilemiyorum. Belki, süper adam gibi "dağdan uçarak, sapasağlam çayır çimene inmek"le hayal gücüne hitap ettiğindendir. Belki de, yeni yeni karşı cinse ilgi duymamın, hatta karşılık alamamanın etkisi olabilir. Bir dağdan uçup, çimene düşmek nasıl bir uçuş ve iniş? Ve oradan bir sevgiliye bağlamak duyguları.. 


Gelelim türkünün benim yanlış söylediğim sözcüğüne.. 

Yıllarca farkında olmadan yanlış kullandığım o sözcük "Halı" idi. Yani benim doğru bildiğim yanlış şu şekildeydi; "Halı Dağı'ndan Uçtum, Çayır Çimene Düştüm". 

Neyse ki yıllar sonra "Halı" diye bir dağ olmadığını ve türkünün sözlerinin doğrusunu öğrenince hoş bir anı olarak hafızamda yer edinmiş oldu bu olay.

Haftaya: "Mızıkamı Çaldılar"




Bu içerik Kotbas Art Colors tarafından hazırlanmıştır.

Art Colors

Sanatın renklerine dair..

Yorum Gönder

İlginize teşekkür ederiz!

Daha yeni Daha eski