"Ne Resmi Yapacağız Öğretmenim?"

Sınıftaki bütün öğrenciler resim defterlerini ve boya kutularını açarak, öğretmenin söylediği kahverengi gövdeli, yeşil yapraklı ve ortası pembe renkli çiçeğin resmini yapmaya koyulurlar.. Çocuklar ders boyunca çiçek resmini bitirmeye çalışırlarken, öğretmen de masasında..


Bu okulda resim dersleri de çok farklı uygulanmaktadır. Otoriter bir yapıya sahip olan resim öğretmeni her defasında sert bir şekilde sınıfa girmekte. 

Sert ifadeyle öğrencilere seslenmektedir; 
- "Çıkarın resim defterlerinizi ve boyalarınızı!" der.
Öğrenciler söyleneni yapar. Resim defterleri ile boya kutularını masanın üzerinde hazırlarlar, Beklemeye başlarlar. 

(Taslak İllüstrasyon: Muammer KOTBAŞ, 27 Haziran 2002)
 ©   Copyright, KotbasArtColors

"Ne Resmi Yapacağız Öğretmenim?"

Öğrenci ve eğitim konulu ikinci anlatıma yer veriyorum. İlki bir öğretmenin Brüksel anekdotuydu. Bu anlatacağım kısa bölümde ise kolaycılığı tercih etmenin, yaratıcılığı nasıl  körelttiğine güzel bir örnek oluşturduğuna tanık olacaksınız. 


Öğrencimiz küçük bir kasabada yerleşiktir. Buradaki okulda ilk eğitimini almaktadır. Bu sakin kasabada öğrenciler çoğunlukla işin kolayına kaçarak, okulun alçak olan penceresinden girmektedirler sınıfa.. Kanıksanmış bu davranış biçimi artık doğal karşılanmakta, herhangi bir müdahale yapılmamaktadır.

Bu okulda resim dersleri de çok farklı uygulanmaktadır. Otoriter bir yapıya sahip olan resim öğretmeni her defasında sert bir şekilde sınıfa girmekte. Sert ifadeyle öğrencilere seslenmektedir; 

- "Çıkarın resim defterlerinizi ve boyalarınızı!" der.

Öğrenciler söyleneni yapar. Resim defterleri ile boya kutularını masanın üzerinde hazırlarlar, Beklemeye başlarlar. 


Öğretmen aynı sertlikte devam eder;

- "Çocuklar bugün kahverengi gövdeli, yeşil yapraklı ve ortası pembe renkli bir çiçek resmi yapacaksınız. Hadi başlayın!..

Sınıftaki bütün öğrenciler resim defterlerini ve boya kutularını açarak, öğretmenin söylediği kahverengi gövdeli, yeşil yapraklı ve ortası pembe renkli çiçeğin resmini yapmaya koyulurlar.. 

Çocuklar ders boyunca çiçek resmini bitirmeye çalışırlarken, öğretmen de masasında oturmuş, önündeki notlarıyla ilgilenir.

Kasabadaki okulda durum böyledir.

İlerleyen günlerde söz konusu öğrencimiz, ailesinin işleri nedeniyle o kasabadan daha büyük bir yerleşim yerine taşınmak durumunda kalırlar. Buradaki okul daha büyük daha sağlam bir yapı ve üstelik pencereleri de oldukça yüksektir.

Öğrencimiz pencereden girme alışkanlığı olduğu için sınıfa merdivenlerden yürüyerek çıkmak kendisine zor gelmektedir. 

(Taslak İllüstrasyon: Muammer KOTBAŞ, 04 Ekim 2002)
 ©   Copyright, KotbasArtColors

Resim dersi saati gelir. Güleç yüzüyle resim öğretmeni sınıfa girer ve çocuklara gülümseyerek "Günaydın çocuklar!" der. Onlarla bir kaç dakika ders dışı sohbet eder. Çocukların derse ilgisini artırmaya yarayan bu diyalogdan öğrenciler de memnundur.

Öğretmen;

- "Çocuklar! Resim defterleriniz ve boyalarınız hazırsa resim yapmaya başlayabilirsiniz!..

Herkes resim yapmaya başlarken, küçük kasabadan gelen öğrencimiz öylece beklemektedir. Öğretmenin dikkatini çeker. Yanına gelir ve sorar;

- "Sen neden resim yapmıyorsun?"
- "Ne resmi yapacağız öğretmenim?"


Öğretmen;

- "Ne istersen onu yap!.." der ve masasına oturur.

Tüm sınıf ders süresince işine konsantre olmuş olarak resmini bitirir. Öğretmen, kimin ne resmi yaptığına bakmak için ders sonuna doğru sınıfta gezinir. Her öğrenci farklı farklı renk ve figürlerle çok çeşitli resimler yapmışlardır. 

Küçük kasabadan gelen öğrenci de resmini bitirmiştir. Öğretmen merakla onunkine bakar ve gördüğü resim; kahverengi gövdeli, yeşil yapraklı ve ortası pembe renkli bir çiçektir.

Daha yeni Daha eski