Neden İllüstrasyonlarım Taslak?

Neden İllüstrasyonlarım Taslak?


Son dönemde yaptığım uygulama ise, bütün o çizimleri scanner'da tarayarak dijital belleğe aktarmak. Dijitalde "taslak çizimler arşivi" oluşurken, çizili oldukları kağıtları atmayarak değerlendiriyorum. Kullanılmamış ve temiz olan arka yüzlerini, daha sonra yeniden çizimler yapmak üzere tekrar dosyalıyorum.

Ülkemizde kağıt fabrikalarının kapatılmış olması ve son dönemdeki enflasyonist etkiyle A4 fotokopi kağıdının fiyatları oldukça yükselmiş durumda. Zorunlu olmadıkça almamaya karar verdim. O nedenle az kullanılmış eski kağıtlarımı çöpe atmayarak, kendi ekonomime kazandırma yoluna gidiyorum. Öte yandan bir "Çevre Bilinci" sorumluluğunu da içeriyor bu davranışım. 

Taslak İllüstrasyon: Muammer KOTBAŞ, 26.01.2003)
©   Copyright, KotbasArtColors


Yazılarımın aralarında çoğunlukla, çizdiğim illüstrasyonlarıma yer vermekteyim. Bazılarını yazı konusuyla bağlantılı bazılarını da sadece görsel-sanatsal malzeme olarak kullanıyorum.  Yazılar arasında karikatür ya da vinyet de kullanılabilir.  Ancak ben daha çok illüstrasyonu tercih ediyorum. Daha geniş düşünme alanı ve bakış açısı sağlıyor, okuyucuyu sınırlamıyor ve serbest bırakıyor.


Dikkatinizi çekmiştir, söz konusu illüstrasyonlarımı "Taslak İllüstrasyon" ismiyle yayımlıyorum. Doğrusu da bu. Çünkü onlar taslak. Geçmişte ya da son dönemde doğaçlama / anlık ürettiğim bu taslak çizimler, kağıtlara not edilmiş olarak dosyalarda durmakta. Yazacağım yazının satır aralarında kullanılmak üzere her seferinde aralarından seçtiklerimi Photoshop'ta biraz düzelterek, daha doğrusu, aslına sadık kalarak dijitalini çiziyor ve renklendiriyorum.

Taslak illüstrasyonların kağıtlar üzerindeki ilk halleri

Son dönemde yaptığım uygulama ise, bütün o çizimleri scanner'da tarayarak dijital belleğe aktarmak. Dijitalde "taslak çizimler arşivi" oluşurken, çizili oldukları kağıtları atmayarak değerlendiriyorum. Kullanılmamış ve temiz olan arka yüzlerini, daha sonra yeniden çizimler yapmak üzere tekrar dosyalıyorum.

Ülkemizde kağıt fabrikalarının kapatılmış olması ve son dönemdeki enflasyonist etkiyle A4 fotokopi kağıdının fiyatları oldukça yükselmiş durumda. Zorunlu olmadıkça almamaya karar verdim. O nedenle az kullanılmış eski kağıtlarımı çöpe atmayarak, kendi ekonomime kazandırma yoluna gidiyorum. Öte yandan bir "Çevre Bilinci" sorumluluğunu da içeriyor bu davranışım. 


Deri üzerine yazmak zorunda kalır mıyız? bilmiyorum fakat o seviyeye düşmemek için bulabildiğimiz her şeye çizimlerimizi yapabiliriz. 1983 yılında kuşe kağıda basılı takvim yaprakları arkasına çiziyordum karikatürlerimi ve o şekilde mizah dergilerine gönderiyordum. 
Bu konu ile ilgili yazıma buradan ulaşabilirsiniz.


Orjinal eser hırsızlığı tedirgin ediyor

Asıl konumuza dönelim. İnternetin yaygın kullanımı, eser çalınmasına da uygun zemin oluşturmaktadır. Bu nedenle eser sahibi olan üreten kişi gereksiz problemlerle uğraşmak zorunda bırakılmaktadır. En son örneği, karikatürcü Oğuz DEMİR'in bir çizimin başına gelenler. (Bu konudaki yazımı okumak için TIKLAYINIZ >

İnternet öncesi dönemde de vardı karikatür (espri) hırsızlığı. Karikatürcü Sema ÜNDEĞER'le ödül töreni için bulunduğumuz Burdur'da sohbetimiz esnasında, çekinerek bir karikatürünün taslağını göstermişti bana. Gösterirken de, "Sen çalmazsın, güveniyorum!" anlamında cümleler kullanmıştı. Ve ardından, "İstanbul'da göstermiş olsam mutlaka biri hemen espriyi çalıp çizmeye kalkardı." demişti. 


Bir de, yıllar önce kartpostal boyutlarında yağlıboya tekniğiyle çalıştığım otantik bir eserimin çalındığını anımsatayım. Kopya edilerek ve ismimden bir harf değiştirilerek İstanbul'da bir koleksiyoncunun web sayfasında satışa sunulduğunu gördüm. Yasal hiçbir yaptırım uygulayamadım ne yazık ki.

İşte bütün bu nedenlerle, illüstrasyonlarımı orijinal çalışıp internette yayımlamaktan kaçınıyorum. Yayımladığım birkaç eserden söz edebiliriz belki, ancak istisnadır.. Onun dışında pek çok taslak çizimi, biraz daha düzgün taslak haline dönüştürdüğüm işlemi uygulayarak yayımlamak durumunda kalıyorum şimdilik. Girişte de söz ettiğim gibi, dijital müdahale ve renklendirme sonucu en düşük kalite ile yayımlamış oluyorum.


Peki bu yöntemim kökten çözüm olur mu? Zannetmiyorum! Orijinalini çalıp satan, taslağını da çalabilir pekala.. Benimkisi böylesi 'kurtlar sofrasında' bir züğürt tesellisi gibi. "Umarım çalınmaz!" umuduyla, okuyucuları da çizim örneklerinden yoksun bırakmak istemiyorum 💖  

Benzer Yazılarım:

Bu içerik Kotbas Art Colors tarafından üretilmiştir.

Art Colors

Sanatın renklerine dair..

Yorum Gönder

İlginize teşekkür ederiz!

Daha yeni Daha eski