Mehmet KAHRAMAN Karikatür Notları (9)

Mehmet KAHRAMAN Karikatür Notları (9)

Törenlere gitmenin en iyi tarafı başka Karikatürcülerle tanışmak oldu. Uzaktan soğuk, ukala burnu büyük zannettiğiniz karikatürcüler, cana yakın güler yüzlü harika insanlar olduğunu tanıyınca anladım. Şimdi düşünüyorum da, ne çok dost biriktirmişim, hep törenler



Anlaşmamız hiç de zor olmadı, çünkü aynı dili konuşuyorduk.
İstanbul'a bir etkinlik için gitmiştim. Bulgar, Rus, Sloven, Hırvat, Kazak, Azeri ve İranlı dostlar oturmuş muhabbet ediyoruz. Çay kahve getirip götüren garson bana,
- "Abi sen kaç dil biliyorsun?" diye sordu. 
- "Bir" diye cevap verdim.
Şaşırdı "Ama yabancılarla çatır çatır konuşuyorsun.."
Evet konuşuyordum bizim ortak dilimiz karikatürce'dir.

Yarışmayı organize edenler eseriniz ödül almış olsa bile onu satın almış olmuyorlar.
Eserin tüm hakları sanatçıya aittir.
Onlar eserinizi yarışma tanıtımında, sergide, albümde, kart, kartpostal, afiş.. gibi amaçlarla kullanabilir. İkinci kişilere satamaz ve devredemez, bunun için eser sahibinden yazılı izin almaları gerekiyor.


Ödül Törenleri..

Mehmet KAHRAMAN

Edirne'den Trabzon'a, Sinop'tan Antalya'ya ülkemizin dört bir yanına karikatür yarışmaları ödül törenlerine gittim.

Bazen ulaşım ve konaklamayı cebimden karşılasam da daha çok bunları töreni organize edenler karşıladı.


Gittiğim yerlerde dostlarımın evinde, pansiyonda, misafirhanede, beş yıldızlı otelde kaldım. Hatta otogarlarda sabahladığım da oldu.
Günü birlik gidip döndüğüm, 48 saat uykusuz kaldığım da oldu.
Tüm zorluklara rağmen buralara gitmeye değdi.

Törenlere gitmenin en iyi tarafı başka Karikatürcülerle tanışmak oldu. Uzaktan soğuk, ukala burnu büyük zannettiğiniz karikatürcüler, cana yakın güler yüzlü harika insanlar olduğunu tanıyınca anladım. Şimdi düşünüyorum da, ne çok dost biriktirmişim, hep törenler sayesinde.

(Soldan Sağa): Muammer KOTBAŞ, Murat İLHAN, Mehmet KAHRAMAN, Tayyar ÖZKAN
(25 Kasım 2006, Çorum / Türkiye)

Uluslararası yarışma törenlerinde yabancı karikatürcülerle de tanıştım.
Anlaşmamız hiç de zor olmadı, çünkü aynı dili konuşuyorduk.
İstanbul'a bir etkinlik için gitmiştim. Bulgar, Rus, Sloven, Hırvat, Kazak, Azeri ve İranlı dostlar oturmuş muhabbet ediyoruz. Çay kahve getirip götüren garson bana,

- "Abi sen kaç dil biliyorsun?" diye sordu. 
- "Bir" diye cevap verdim.


Şaşırdı "Ama yabancılarla çatır çatır konuşuyorsun.."
Evet konuşuyordum bizim ortak dilimiz karikatürce'dir.

Törenlerde aksayan, yolunda gitmeyen, 'olmasaydı daha iyi olurdu!..' dediğim şeyler de olmadı değil. Ancak onlar unutulup hep iyi şeyler akılda kalıyor.

Törenlerde yapılmaması gereken bir şeyi de yazmadan yazıma son vermek istemiyorum.
Sahneye çıkıyorsunuz, elinize forekse basılmış devasa bir çek tutuşturuyorlar. Cümle aleme ne kadar bonkör olduklarını ilan ediyorlar. Bunu daha çok belediyeler yapıyor.
Bir törende elime verilen dev çeki ters tuttum, görevli kız beni uyardı. Bu sefer dik tuttum yine uyarıldım. Daha fazla maytap geçmemeliyim diye düşünüp çeki düz tuttum.
Sanki biz çek tutmasını bilmiyoruz. Biliyor muyuz? Bilmiyoruz garibanız biz, nereden bilelim.
---- 


Şartnameler..

Karikatür yarışmalarının şartnameleri üç aşağı beş yukarı aynıdır. Ancak bazı şartnameler katılımı zorlaştıran maddeler de içeriyor.

Karikatürcüler önce konuya ve son katılım tarihine bakarlar. Ebat, eser sayısı adres sonradan gelir. Bazı arkadaşlar da jüriyi mutlaka inceler.
Eskiden sadece konuya bakardım, şimdi ilk ödüle bakıyorum. Doğruya doğru bizde yalan yok.


En bakılmayan, bakılsa da anlaşılmayan "...  kanunun bilmem ne maddesinin bilmem ne fıkrasına göre..." diye yazılan şartname maddesidir. Karikatür yarışmasını organize edenler bunu kendilerini korumak için yazar. Ama ne yazarlarsa yazsınlar işin aslı öyle değildir.

Yarışmayı organize edenler eseriniz ödül almış olsa bile onu satın almış olmuyorlar.
Eserin tüm hakları sanatçıya aittir.
Onlar eserinizi yarışma tanıtımında, sergide, albümde, kart, kartpostal, afiş.. gibi amaçlarla kullanabilir. İkinci kişilere satamaz ve devredemez, bunun için eser sahibinden yazılı izin almaları gerekiyor.


En kötü şartnameler MEB ve Üniversitelerin destek verdiği yarışma şartnameleridir. Üniversitelerin yarışmalar için çok teferruatlı yazılmış genel bir şartnamesi vardır. Bunlar resim, heykel, yazılı ürünler düşünülerek hazırlanmış olup karikatür sanatı için hiç uygun değildir. Böyle bir şartnamesi olan yarışmaya katılmak deveye hendek atlatmaktan zordur.
Ülkemizde karikatür yarışmalarına en çok belediyeler destek olmakta, onların şartnameleri iyi sayılsa da, karşımıza gereksiz bir çok bürokratik işlem çıkıyor.


Bazı yarışmalar şartnamelerine (bunlar hala azınlıkta) karikatürcüyü ve özellikle jüriyi koruyan, benzer karikatürlere ödül verilmesini engelleyen "ASKI SİSTEMİ" maddesini koymaktadır. Bu yarışmalar en az hata ile sonuçlanıyor.

Bunu anlamayan, anlamak istemeyen organizatörlere hayret ediyorum.
VALLAHİ PES. (Kaynak: Mehmet KAHRAMAN / Facebook - 2018)

--- Son ---

Art Colors

Sanatın renklerine dair..

Yorum Gönder

İlginize teşekkür ederiz!

Daha yeni Daha eski