Mehmet KAHRAMAN Karikatür Notları (3)

Mehmet KAHRAMAN Karikatür Notları (3)

Yıllardır Dünya karikatürünü takıp ederim. Eski Doğu Bloku özellikle Balkan mizahını iyi bilirim. 2000 den sonra Çin ve İran karikatürüne merak sardım. Şunu gönül rahatlığı ile söyleyebilirim. "Hey dostum Türk karikatürü, Türk karikatürcüsü çok iyi abi yaaaaa!.." Oldum olası iyi



Yıllar önce Mürekkep Reklam Ajansı bir reklam kampanyası için bizlerden karikatür istemişti. Güzel bir kampanya yapmışlar, orijinal çizimleri de bizlere iade etmişlerdi. Ankaralı dostumun karikatürlerini, ona göndermek için de ben almıştım. Çekmeceleri düzenlerken, o karikatürleri göndermediğim ortaya çıktı. Kendime çok kızdım, verdiğim sözleri yerine getiren biriyim, bunu nasıl unutmuşum.

Karikatür ajanlığı yapıp, benzer karikatürleri ifşa etmek, benzerlikleri önleyemez. Mizah dergilerinde yıllarca aynı espriyi çeşitleyerek bize sunan karikatürcüleri bir tarafa bırakırsak, yarışmalarda boy gösteren "similarcı" karikatürcüleri ancak "Askı Sistemi" ile dizginleyebiliriz.


Karikatür Notları (3)

Mehmet KAHRAMAN

"Oldum olası iyi olan karikatür ilgimi çekmemiştir.."

Dünya karikatürcülerinin orijinal çizimlerinden oluşan oldukça geniş bir koleksiyonum da var. Koleksiyonumu karıştırırken şunlar aklımdan geçti.
Karikatürcüler pohpohlanmayı sever, alkış onları besler. Hak ettiklerinde onları alkışlamalıyız.
"Türk'e Türk'ten başka dost yoktur" şöven söylemini karikatüre uyarlarsak, şöyle söyleyebiliriz "Türk karikatürcünün Türk karikatürcüsünden başka düşmanı yoktur"


Yıllardır Dünya karikatürünü takıp ederim. Eski Doğu Bloku özellikle Balkan mizahını iyi bilirim. 2000 den sonra Çin ve İran karikatürüne merak sardım.

Şunu gönül rahatlığı ile söyleyebilirim. "Hey dostum Türk karikatürü, Türk karikatürcüsü çok iyi abi yaaaaa!.."

Oldum olası iyi olan karikatür ilgimi çekmemiştir, beni cezbeden farklı olanlar olmuştur.

Farklı düşünenleri, farklı çizenleri seviyorum.
O kırılır, bu küser, şu kızar.. öbürü eksik kalır.. endişem yok.


Ahan da alkışladığım kişiler.

Nehar TÜBLEK...
Ahmet AYKANAT...
Sarkis PAÇACI, Doğan GÜNEŞ, Musa GÜMÜŞ...
Hakan SÜMER, Murteza ALBAYRAK, Bora ÖZEN, Engin SELÇUK...
Kürşat ZAMAN, Oğuz DEMİR, Aytur ŞAHİNBAY, Emrah ARIKAN...

Kadın Karikatürcüler yok mu?

Var onların hepsi birbirinden farklı. İlla da isim istiyorsanız söyleyeyim.
Bayır Gülü..

(Çizgi: Murteza ALBAYRAK)

Fotoğrafta Murteza (ALBAYRAK) kardeşimin bana hediye ettiği orijinal karikatürünü görüyorsunuz. Bu karikatürü gördükten sonra çizgi değil ama düşünce tarzım değişti.
Selam Murteza kardeş, hediyen için bir daha teşekkür ederim. 
◾◾◾◾

"Yıllar önce Mürekkep Reklam Ajansi bir reklam kampanyası için bizlerden karikatür istemişti.."

Eskiiiciii geldiiii hanıııııım H. T.
Bu gidişle atölyemi temizleyip, derleyip, toplayamayacağım. Her köşeden bir anı, her çekmeceden bir sürpriz çıkıyor.

(Çizgi: Hüseyin TANYERİ)

Yıllar önce Mürekkep Reklam Ajansı bir reklam kampanyası için bizlerden karikatür istemişti. Güzel bir kampanya yapmışlar, orijinal çizimleri de bizlere iade etmişlerdi. 
Ankaralı dostumun karikatürlerini, ona göndermek için de ben almıştım.

(Çizgi: Hüseyin TANYERİ)
 Çekmeceleri düzenlerken, o karikatürleri göndermediğim   ortaya çıktı.

 Kendime çok kızdım, verdiğim sözleri yerine getiren biriyim,   bunu nasıl unutmuşum.

 Sevgili dostum Hüseyin (TANYERİ) 3 adet orijinal "Su"       konulu karikatürün bende, karikatürlerin arkasında adresin   var, yıllar önceydi, adresin hala değişmediyse o adrese   eserlerini göndereceğim.

 Bir de ricam olacak, izin verirsen birini orijinal karikatürler   koleksiyonuma katmak istiyorum.

 Ankara'ya saygılar selamlar.

 (Not: İki çizer bu konuda irtibat kurdu ve anlaşmayı sağladılar.) 


"Karikatür Yarışmalarında görev alan Karikatürcüler.."

Karikatürcüler biraz da filozof sayılır. Bol bol soru sorup, sorulara cevap ararlar. Buldukları cevapları mizah haline getirip çizerler. Çizdiklerini kem gözlere sokarlar.
Aklın yolu birdir. Buldukları cevaplar genellikle aynıdır, haliyle çizdiklerinin de aynı olma ihtimali çoktur.

Karikatür ajanlığı yapıp, benzer karikatürleri ifşa etmek, benzerlikleri önleyemez.

Mizah dergilerinde yıllarca aynı espriyi çeşitleyerek bize sunan karikatürcüleri bir tarafa bırakırsak, yarışmalarda boy gösteren "similarcı" karikatürcüleri ancak "Askı Sistemi" ile dizginleyebiliriz.

Finale kalan karikatürleri bir süre askıya alan yarışmalar en az hata ile sonuçlanmakta. Karikatür Yarışmalarında görev alan karikatürcüler bu sistemi yarışma organizatörlerine mutlaka sunmalı, kabul ettirmeli.


Bile bile karikatür ve espri kopyalayanlara kızmaktansa, bu sistemle ödül almalarını engellemeliyiz. 2000 ve takip eden bir kaç yıl basımlı karikatür albümlerine bakarsak Çinli karikatürcülerin müthiş kopyacı olduklarını görürüz. Son zamanlarda ise Çinli'lerin yerini İranlı dostlarımız aldı.

Bunu neden yapıyorlar?

Bu başka bir konu ona da geliriz elbet, belki daha sonra.
Karikatürcü dostlar üstad Turhan SELÇUK'un albümlerini inceleyin. Düşündüğümüz, çizdiğimiz çizeceğimiz tüm esprileri bulmuş, tüm konuları çizmiş.


Ne yani şimdi oturup ağlayalım mı?
Yoksa çizmeyi mi bırakalım.
1980' lerin sonunda çizdiğim karikatürü Gırgır'a göndermiştim ancak yayınlanmadı.
1994' te tekrar çizip yarışmaya göndermiştim, o yarışmada bu karikatür birinci olmuştu.
11 Kasım 1994 tarihli "Stırşel" mizah gazetesinde de yayınlanan karikatürümün esprisini başka Karikatürcüler de bulmuş çizmiştir.

Bunu öğrenince ustalarla aynı kafa düşüncesine sahip olduğum için sevinmiştim

Herkes her şeyi düşünebilir, çizebilir yayınlayabilir.
Sadece benzer karikatürleri ödüllendirmeyelim yeter.
Çok yazdım YETER, her halde ilgilenenler anlamıştır. 
⚫  (Kaynak: Mehmet KAHRAMAN / Facebook - 2018)

Art Colors

Sanatın renklerine dair..

Yorum Gönder

İlginize teşekkür ederiz!

Daha yeni Daha eski