Levent GÖNENÇ'in "Üslup Manifestosu" Yazısı


Muammer KOTBAŞ

Karikatürcü ve İllüstratör Levent GÖNENÇ'in 5-11 Ekim  tarihlerinde Ankara'da kişisel bir sergisi açılmıştı. 

"Kent Sıkıntısı" başlıklı bu sergiyi yerinde görüp haberini de yaptım. 

Sergide karikatürlerin dışında dikkatimi çeken, Levent GÖNENÇ'in sanat yolculuğunu özetleyen özgeçmişi yanında yer alan "Üslup Manifestosu" başlıklı yazısıydı. 

Karikatür sanatı üzerine yazılması, okutulması ve yaygınlaştırılması gereken bir yazı olarak gördüğüm için çok beğendim ve hatta böyle bir yazı ile sergide karşılaşmış olmaktan da çok mutlu oldum. 


O nedenle yazının daha çok çizere ulaşmasını sağlamak istedim. Zaten karikatürün eksik bırakılan bir yanı bu. Daha sık değerlendirme, bilgilendirme, eleştiri vb. yazılar yazılmalı. Yakaladığım bu değerli yazıyı da yayımlamadan duramadım.

Kısa fakat etkili, önemli ve karikatür adına çok şey anlatan yazıya bu sayfada yer verirken Leven GÖNENÇ'in de bu konudaki girişimimi anlayışla karşılayacağını umuyorum. Kendisine teşekkür ederim.

Not: ADA Müzik'ten çıkan Youtube'daki "Amber" isimli tekliyi de dinlemenizi öneririm. GÖNENÇ'in söz, müzik ve animasyon çizimine tanıklık edin!.


"Üslup Manifestosu"  
(Levent GÖNENÇ)

Bazı çizerlerin birden çok çizgisi, hatta birden çok üslubu vardır. Usta çizerlerde bu üsluplar birbirine karışmaz, ayrı mecralarda akar gider. Bu bana karikatür ve illüstrasyon için en doğru tavır gibi görünüyor. Üslubu çizer değil, konu belirler. Seçilen konu adeta nasıl bir üslup istediğini çizerin kulağına fısıldar. Çizer bu sese kulak vermelidir. Ne zaman ki çizer üslup kaygısına düşer, eserini (kendi icat etmiş olsa bile) kalıplara hapseder, o zaman anlatılmak istenen hikaye silikleşir, verilmek istenen mesaj bulanıklaşır.

Çizmeye başladığım ilk yıllarda duymuştum, Uzak Doğulu minyatür sanatçıları çoğu zaman eserlerine imza atmazlarmış. Şöyle düşünüyorlardı sanırım; Sanat eserini yaratan, yarattığı eserin önüne geçmemelidir. Öyle ki, eserdeki imzayı kaldırdığınızda eserin kime ait olduğu anlaşılamamalıdır. Deyim yerindeyse, aynı bedende birden fazla sanatçı yaşamalı, her konu kendi çizerini yaratmalıdır.


Kuşkusuz bu çok zahmetli bir tercih, üstelik bu tercihi hayata geçirirken her zaman başarılı da olamayabilirsiniz ancak "Benim üslubum budur!" diyerek farklı sulara açılmayı reddetmek, yani kendini "kendine" mahkum etmek yaratıcılığı sınırlar. 

Bu yüzden bunca yıldır her çizdiğim karikatür ya da illüstrasyonda yeni ve farklı bir üslubun peşine düşmeye gayret ettim. Bu sergide ve yaptığım diğer işlerde göreceğiniz görsel çeşitliliğin sebebi bu arayıştır.


 

 

 



Bu Sitede yayımlanan yazı ve görsellerin fikri sorumluluğu eser sahiplerine aittir
 Bu içerik Kotbas Art Colors tarafından derlenmiştir.
Daha yeni Daha eski