Komikli Medya - (8).. Trajikomik Durumlar

Trabzon'da çalıştığım bir dergide birçok iÅŸi bir arada yapıyordum.. Aboneler, sayfa düzeni, haber takibi, matbaa aÅŸaması çalışmaları yerinde takip, postalama vb.. Bir gün haber için, denizle iç içe olan o çok ünlü balıkçı mahallesine gittik. Faroz Mahallesi.. Yıl 1996.. 


Birçok gelişmiş ya da gelişmemiş; az gelişmiş ve gelişmekte olan ülkeler de dahil, ülkemizde gündem süper hızlı değişimler gösteriyor. Halkın çoğunluğunun ana gündem maddesi çoğu kez manipüle edilerek, bu yöntemi kullananların yararına olabilecek daha önemsiz konular genel gündem haline getirilebiliyor.

Gündemimizin aynı gün içinde birçok kez deÄŸiÅŸtiÄŸini düşünürsek, yaÅŸanan güncel olaylarla ilgili sanal platformlarda da yazılıp çizilenler o derece yoÄŸun ve zengin oluyor. Özellikle Twitter bu konuda en önde. Pek çok konuda birçok ÅŸeyi herkes anında yazarak kitlelerle buluÅŸturabildiÄŸi için her düşünceden insanın yazdıklarını da bir arada görebilmek mümkün. 

"Balıklar" - (21.04.2004)
(Taslak İllüstrasyon: Muammer KTBAŞ)


Komikli Medya - (8)

Birçok gelişmiş, gelişmemiş; az gelişmiş veya gelişmekte olan ülkeler de dahil olmak üzere, ülkemizde gündem süper hızlı değişimler gösteriyor. Halkın çoğunluğunun ana gündem maddesi çoğu kez manipüle edilerek; bu yöntemi kullananların yararına olabilecek daha önemsiz konular genel gündem haline getirilebiliyor. Sistemli ve organize yapıldığı sürece psikolojik manipülasyon olarak adlandırılabiliyor. Bu yapılıyor evet ama önemli olan böylesi algıya maruz kalan yığınların kendi gerçeğinden kopmaması, bir parça olsun karşı tarafı etkisizleştirebilir.


Gündemimizin aynı gün içinde birçok kez deÄŸiÅŸtiÄŸini düşünürsek, yaÅŸanan güncel olaylarla ilgili sanal platformlarda da yazılıp çizilenler o derece yoÄŸun ve zengin oluyor. Özellikle Twitter bu konuda en önde. Pek çok konuda birçok ÅŸeyi herkes anında yazarak kitlelerle buluÅŸturabildiÄŸi için her düşünceden insanın yazdıklarını da bir arada görebilmek mümkün. 

Yazılanlardan ve görsel paylaşımlardan bazıları komik, bazıları esprili bazıları ironik ve bazıları da farkında olmadan komik duruma düşülmüş olduÄŸu için ortaya çeÅŸnili bir mizah potansiyeli çıkıyor. 


Çıkış noktasını, ülkede yaşananlar oluşturduğu için. mizah halk-toplum tarafından üretilebiliyor. Bu anlamda "mizahçılara da pek fazla iş düşmemiş oluyor" diyebiliriz.
Bu potansiyel öylesine etkiliyor ve sarıyor ki bizleri, mizah dergileri ve mizahçılar bu iÅŸin biraz gerisinde kalıyorlar gibi.. 
----

Bir market zincirinin 19:90 TL'ya Palamut satacağını duyurmasının ardından,
market içinde ucuza balık satın almayı bekleyen müşteriler.

Balıkçılık nereden nereye..

Trabzon'da çalıştığım bir dergide birçok iÅŸi bir arada yapıyordum.. Aboneler, sayfa düzeni, haber takibi, karikatür çizim, matbaa aÅŸaması çalışmaları yerinde takip, postalama vb.. Bir gün haber için, denizle iç içe olan o çok ünlü balıkçı mahallesine gittik. Faroz Mahallesi.. Yıl 1996.. Denizlerimiz balık konusunda SOS vermeye baÅŸladığı dönemler. 

Amacımız eski ve yaÅŸlı balıkçılarla balıkçılık konusunda röportaj yapmaktı. Bizi çok iyi karşılayan yaÅŸlı ve profesyonel balıkçılarla bir kahvehanede hem çaylarımızı içtik hem de genişçe sohbet ederek notlarımız aldık. O haberimizin notlarından bana kalan, içimi burkan kısa bir açıklamadır. DemiÅŸti ki yaÅŸlı balıkçı amcamızın biri, 

- "Eskiden biz şurada kıyıda elimizle tutardık Palamut'u.. O kadar bol bulunurdu.. Şimdi motorla kıyıdan o kadar çok uzağa gittiğimiz halde çok az balık tutabiliyoruz."


Üç yanı 4 denizle çevrili bir ülke adına en büyük kayıp, en hazin tablo, yaÅŸlı balıkçı Amca'nın o sözlerinde kendini gösteriyor. 

Sanıyorum o yılları takip eden dönemlerde, balık popülasyonunu korumak amaçlı her yıl Nisan ayında başlayıp, 1 Eylül'de sona eren av yasağı uygulamaya konuldu. Bu sürede büyük kayıklar, gırgırlar ve trollere avlanma yasağı getirildi. Ancak zamanından çok önceleri planlama yapılmamış olması, günümüzde alınan önlemlerin yeterince sonuç vermediğini görebiliyoruz. Bunun için balık çeşitlerini satın aldığımız fiyatlara bakmamız yeterli olacaktır.


Ãœstteki fotoÄŸrafa gelelim.. 
Gördüğümde, önce komik geldi bana ancak, yukarıda yazdıklarımı anımsattığı için, sebep-sonuç iliÅŸkisinin yaÅŸama yansımış hali beni üzdü. Bugünün trajikomik bu görüntüsü, bir gün balık tamamen tükendiÄŸinde son nostalji belgesi olarak kalacaktır. Umarız olmaz 
----


Zam geldi..

Az da olsa, Twitter ve diÄŸer sanal platformların farklı amaçlar için de kullanılmakta olduÄŸuna tanık oluyoruz. ÖrneÄŸin dolandırıcılık. Her zaman vazgeçilmez yöntemlerden birisidir. Bir de en çok yardım isteyenlere rastlıyorum Twitter'da. Aralarında kaçı gerçekten yardıma muhtaç, kaçı kötü niyetli bilemiyoruz. 

Yukarıdaki Tweet'i yazan kullanıcı, tam da #ZamGeldi etiketiyle  örtüşen isteÄŸini samimiyetiyle dile getirmiÅŸ. 


"Arkadaşlar! Durumu iyi olup da bir sigara parası atabilecek var mı?.. Sigarasız kaldım gece gece.."

Bu tiryaki dostumuz o geceyi nasıl geçirdi, krizsiz atlatabildi mi bilemiyoruz. Sigaranın pahalı oluşu, insanlara böylesi Tweet yazdıracak duruma getirebiliyor. Yine; komik gibi gözüken ancak trajikomik günümüz gerçeğinden bir kesit daha.
----



Simitli iPhone ya da iPhone'lu simit..

Bu fotoğrafı da çoğunuz görmüşsünüzdür. Olayı anlatmaya gerek yok. 1 adet simidin ekmek fiyatını geçtiği, 5-6 TL'ya satıldığı bir dönemde artık çay-simit özgürlüğü elinden alınan yığınlar varken; ellerindeki son model cep telefonlarıyla dağıtılan simitleri kapışan insanların aynı ülkede yaşanıyor olması da ayrı bir trajikomik durum.


"Komikli Medya" diye 8. kez çıktık yola fakat gönlümüzce gülemiyoruz. Bu hafta ekonomi ağırlıklı gerçeklerle mizahı araladık. KoÅŸulların ne kadar zor olduÄŸuna bakmaksızın mizahtan kopmadan mizah yapmayı sürdüreceÄŸiz.💖 


 

Bu içerik Kotbas Art Colors tarafından üretilmiÅŸtir.
Daha yeni Daha eski