33 Yıldır Karikatürün İçindeyim, İlk Kez Bu Tarzda Bir Yanıt Aldım

33 Yıldır Karikatürün İçindeyim, İlk Kez Bu Tarzda Bir Yanıt Aldım


Son katılım süresi 18 Haziran 2022'de biten İspanya / Madrid'deki "3. Uluslararası "Francisco de QUEVEDO" Karikatür ve Karikatür Portre Ödülü" yarışmasına katılmıştım. Oldukça deforme ettiğim soyut bir "Francisco de QUEVEDO" portresi çizmeye çalıştım ve göndermiştim. 

30 Temmuz'da yarışma organizasyonu yetkilisi José Luis Rivas'tan bir e-Posta aldım. Özetle, eserimin ilk aşamayı geçemediğini bildiriyordu. Bunu olağan karşıladım. Fakat benim ilgimi çeken, e-Postada kullanılan dilin özgünlüğü ve empati yapılarak kaleme alınmasıydı. 

Francisco de QUEVEDO
(Çizim: Muammer KOTBAŞ, 2022)

Muammer KOTBAŞ

Yaşamda hiçbir şeyin sürekliliği yok. Hiçbir şeyin aynı kalmadığı, kalmasının mümkün olmadığı, bilinen bir gerçek. Yine en çok bilinen deyimle; "Değişmeyen tek şey, değişimin kendisidir."


Her karikatür dereceye girmez..

Buradan hemen karikatüre geçmek istiyorum. Karikatürcünün yarışmalar için çizdiği her karikatür de başarıyı sürekli yakalayamıyor. Espri, konu ve çizgi etkisi; yarışmanın yapıldığı ülke, o ülkenin espri anlayışı, jürinin etkisi vb. daha bir çok etmen, karikatürün başarısını etkileyebiliyor. 

Burada aslında bir başarısızlıktan söz edemeyiz. Çünkü söz konusu karikatür başarısız olduğundan değil, değerlendirme için tercih edilen diğer esprilerin gerisinde kalmış olmasındandır. Bunu da doğrulayan, benzer örnekleri bir çok çizerin mutlaka yaşamış olmasıdır.


Bir yarışmada dereceye giremeyen eser..

Benzer bir örneği ben çok yaşadım. Bir yarışmada dereceye giremeyen bir karikatürüm, gönderdiğim başka yarışmalarda ya finale kalıyor sergiye seçiliyor ya da ödül alabiliyor. 

Bir de 2019 yılında çok iyi çalıştığım dijital bir karikatürümü Amasya'da yapılacak olan yarışmaya göndermiştim. Ancak o günlerde yapılan Yerel İdareler Seçimleri nedeniyle, Belediye Başkanı değişince yarışma da yapılmamıştı. 


Gönderdiğimiz orijinal eserlerimizi bir süre sonra bize iade ettiler. O karikatürümü daha sonra 2020'de Kosova / Prizren'de yapılan yarışmaya gönderdiğimde "Özel Ödül" kazanmıştı. Amasya için çizip, Kosova'dan ödül kazanmak karikatür dünyasında olabilecek olağan durumlardan biriydi.

İptal edilen Amasya'daki yarışma ile ilgili yazıya 


Bu nedenle; ben yarışmalarda her sonuca kendimi hazırlarım. Tıpkı Edirne Kırkpınar Yağlı güreşlerinde, güreşçileri yüreklendirmek için cazgırların söylediği o cümledeki gibi:
"Alta düştüm diye yerinme
Üste çıktım diye sevinme"

Her sonucu abartmadan kabullenmek..

Yani her sonucu abartmadan soğukkanlılıkla karşılamak iyi bir yöntemdir. Böyle artı-eksi  sonuçlarda, sonuç değerlendirmesi yaptıktan sonra her zaman yeni yapacağım çalışmalar üzerine yoğunlaşmayı seçerim.


Son katılım süresi 18 Haziran 2022'de biten İspanya / Madrid'deki "3. Uluslararası "Francisco de QUEVEDO" Karikatür ve Karikatür Portre Ödülü" yarışmasına katılmıştım. Oldukça deforme ettiğim soyut bir "Francisco de QUEVEDO" portresi çizmeye çalıştım ve göndermiştim. 

İlk aşamayı geçemedim fakat bu e-Posta mest etti..

30 Temmuz'da yarışmanın Jüri üyelerinden ve Francisco de QUEVEDO Vakfı Başkanı José Luis Rivas'tan bir e-Posta aldım. Özetle, eserimin ilk aşamayı geçemediğini bildiriyordu. Bunu olağan karşıladım. Fakat benim ilgimi çeken, e-Postada kullanılan dilin özgünlüğü ve empati yapılarak kaleme alınmasıydı. 


33 yıldır karikatürün içindeyim, ilk kez bu tarzda bir yanıt aldım. Bu kadar mı güzel dil seçilir!.. Ne kadar nezaket dolu, ne kadar duyarlı.. Çok etkilendim. Hiç aklımdan çıkmayacak bu içtenlikli not.  
Değerli José Luis Rivas'a buradan teşekkür ederim.

Yarışmada eserlerin konusu doğrudan veya dolaylı olarak Francisco de QUEVEDO y Villegas figürü ile ilgiliydi. Şartnamede çizimin nasıl olması gerektiği şöyle açıklanıyordu: Karakter veya onun hayatı veya eserleri ile ilgili herhangi bir konu ortaya çıkabilecek ve açık bir mizahi amacı olacaktır. 


Bu baskıda, eserlerin teması “Quevedo ve Sanat” (1) sloganı etrafında toplanacaktır.
(1) Sanat, tanınan 7 güzel sanattan herhangi biri olarak anlaşılır: Mimarlık, Heykel, Resim, Müzik, Edebiyat, Dans ve Sinema.

Altta, söz konusu bu e-Postanın çevirisi ve orijinaline yer veriyorum.


Muammer Dostum, 
QuevedoCartoon ödüllerinin bu üçüncü sayısına sunulan eserlerin seçiminin ilk aşaması bittiğinde ve eklediğim listeden de görebileceğiniz gibi, eseriniz sunulanlar arasından seçilmedi. Bu haberi size vermek zorunda kaldığım için üzgünüm, aradan kaç yıl geçerse geçsin vermeye alışamadığım için kendimi sizin durumunuza soktuğum için.

Bu sayının sergisi için seçilmemiş olsanız da, ödüller verilinceye kadar sizi bilgilendirmeye devam edeceğim.

Sizleri yeni baskılarda görmeyi umduğumuz bu ödüllerde varlığınız için bir kez daha teşekkür etmek istiyorum.
Kocaman bir kucaklama al ve iletişim halinde kalalım.
José Luis Rivas


"Friend Muammer, 
once the first phase of selection of works presented to this third edition of the QuevedoCartoon awards is finished and as you can see from the list that I attach, your work has not been selected from among those presented. I'm sorry to have to tell you this news that, no matter how many years go by, I don't get used to giving because I put myself in your situation.
Although you have not been selected for the exhibition of this edition, I will continue to inform you until the prizes are awarded.
I want to thank you once again for your presence at these awards where we hope to see you in new editions.
Receive a big hug and we keep in touch."

José Luis Rivas

Seçilenler:

Bu içerik Kotbas Art Colors tarafından üretilmiştir.

Art Colors

Sanatın renklerine dair..

Yorum Gönder

İlginize teşekkür ederiz!

Daha yeni Daha eski