"Bir İnsanı Gülüşünden Tanıyabilirsiniz." (Dostoyevski)


( Karikatür Üzerine Çeşitlemeler - 1 )

Gülmek.. Gülümsemek..

--> "Başkasının başına geldiği sürece her şey komiktir." (Will ROGERS)

--> "Bir insanı gülüşünden tanıyabilirsiniz." (Dostoyevski, "Ölüler Evinden Notlar")

--> "Çocuk mutlu olduğu için gülmez. güldüğü için mutludur." (Alain)

--> "En fazla boşa giden günlerden biri, hiç gülmediğimiz günlerden biridir." (Nicolas CHAMFORT)

--> "En güzel şey, birisiyle birlikte gülmektir, çünkü  ikiniz de aynı şeyi komik buluyorsunuzdur." (Gloria VANDERBLIT)


--> "Gülerseniz dünya da sizinle birlikte güler. Ağlarsanız yalnız kalırsınız." (Ella VITCOX)

--> "Gülmeden geçen gün, kayıp bir gündür." (Charlie CHAPLIN)

--> "Gülmekten aciz insan ya kendine ihanet halindedir ya dostlarını satar." (Thomas BROOKS, 1660)

--> "Gülümsemeyi bilen, sonuca ulaşır." (Dr. Robert ANTONY)

--> "Kim iyi yaşamış, bol bol gülmüş ve çok sevmişse, başarıyı yakalamış demektir." (Bessie A. STANLEY)

(2001)

Korkuluk Çizimleri..

Korkuluk karikatür çizimlerinde eskiden daha  çok kullanılırdı. Günümüzde yine esprilerde korkuluğa yerilmektedir. Çünkü kalıplaşmış bir simge ve karikatürde anlatımın kodlarından biridir. Anlatıma katkısı olduğu sürece de kullanılmaya-çizilmeye devam edilecektir.


Korkuluk neden hep insan olarak çizilir?
Thomas HOBBES diyor ki: "Hiçbir korkuluğu kurt suretinde yapmamışlar, ayı ve leopar gibi de yapmamışlar, zannederim ki insandan daha korkuncunu bulamamışlar."

İki anlayış..

"Dünyada ve Türkiye'de günümüz karikatüründe iki anlayış hakimdir. Biri eğlencelik popüler, bol yazılı bol abartılı, her türlü sorunu dile getiren çabuk tüketilen karikatür.
Diğeri ise güldürmekten çok düşündürmeye yönelik, seçkin tabakaya seslenen, anlaşılması için kültür birikimi isteyen, çabuk tüketilmeyen yazısız karikatür anlayışı. 
Sonuçta karikatür zaman zaman güçsüzlerin silahı olmuş, zaman zaman cezalandırılmış, gün olmuş ödüllendirilmiş, kimilerini keyiflendirmiş, kimilerini de sinir etmeyi başarmıştır."  (Atila ÖZER)

(2024)


"(...) Yapay zeka ile üretilen eserlerin yarışmaya katılamaması kuralı doğruydu, çünkü karikatür sanatı insan yaratıcılığına, çizgi yeteneğine, zekasına ve mizahi sezgisine dayanıyor. Yapay zeka ise mevcut görsellerden, internet verilerinden ve milyonlarca sanatçının eserlerinden otomatik bir türetim yapıyor. Dolayısıyla, yapay zeka ile üretilen sanat eserleri emeğin değersizleşmesine ve sanatçı haklarının ihlaline yol açıyor. Sonuçta bu durum hem telif hakkı ihlali hem de etik olmayan içerik üretimine neden oluyor. Yapay zeka ile üretilen bir karikatürün gerçekten kime ait olduğu sorusu ise hukuki açıdan halen tartışmalı. (...)"


"(...) Askıda karikatür fikri, yapay zeka kaynaklı ve intihal sorunlarının önüne geçmek için, karikatür yarışmalarında etik denetimi kurumsallaştırmak açısından çok güçlü ve uygulanabilir bir çözüm.

Askıda karikatür, yarışmalarda ödüller verilmeden önce, jüri tarafından finale kalan karikatürlerin belirli bir süreliğine halka açık olarak yayınlanması- yani askıya çıkması. Bu süreçte katılımcılar, sanatçılar, araştırmacılar ya da izleyiciler itirazda bulunabiliyor, çalıntı eser, yapay zeka üretimi, daha önce yayımlanmış işler, etik ihlalleri bu sayede topluluğun kolektif denetimine sunuluyor. Toplanan bütün bu bilgilerden sonra son kararı jüri veriyor. (...)"
(Ümit KARTOĞLU) (Kaynak: T24)

Bu Sitede yayımlanan yazı ve görsellerin fikri sorumluluğu eser sahiplerine aittir
 Bu içerik Kotbas Art Colors tarafından derlenmiştir.
Daha yeni Daha eski