Karikatür Yarışmalarında Bürokrasi ve Kırtasiye Ne Kadar Gerekli?

Karikatür Yarışmalarında Bürokrasi ve Kırtasiye Ne Kadar Gerekli?


Muammer KOTBAŞ

2022'de yazdığım bir yazıda, günümüzde karikatür yarışmalarına katılımda orijinal eser gönderilmesinin zorunlu tutulması konusuna değinmiştim. Önerdiğim yöntemle, hem çizerlerin hem de organizasyonların büyük bir yükten kurtulmuş olacağından söz etmiştim. (O yazıya buradan ulaşabilirsiniz.)

Konunun bir de benim değinmediğim ve beni çok rahatsız eden bir yanı daha var. Karşılaştığım bir yazı bana "işte, aradığımı buldum" dedirtti. "Syria Cartoon" web sitesindeki "Violating my self" başlıklı bu yazıda, karikatür yarışmalarına katılımda, düzenleyicilerin gereksiz yere bürokrasi oluşturdukları ve kırtasiye yükü getirdiklerinden söz ediyor.


Bu işkence!..

Yazının sahibi Oscar FUCHS'un tepkisi ve yarışma organizasyonlarına önerisi; herkesten biyografi, fotoğraf, form, adres ve kimlik bilgilerinin istenmesinin anlamsız olduğunu, gereksiz kırtasiye yükü getirdiğini buna gerek olmadığını söylüyor. 

FUCHS yazısında şöyle diyor; 
"Bazıları sayısız karikatür yarışmasında ödül kazanmış, gerçek ikonlar. Birçok kişi artık form doldurmayı, biyografileri ve kişisel fotoğraflar göndermeyi gerektiren yarışmalara katılmadıklarını söyledi. Hayatlarının 'açıklanmasından' kaçındıkları için değil, çok sıkıcı olduğu için. Her yarışma için bir biyografi oluşturmak, her yarışma için bir giriş formu doldurmak ve yine de kişisel bir fotoğraf yüklemek zorunda kalmak... Bu işkence!"

(Taslak / İllüstrasyon: Muammer KOTBAŞ, 2016)
©   Copyright, KotbasArtColors


Bürokrasiden nefret ediyorum!

Benim için de bu böyle. Ben de bürokrasiden nefret ediyorum. Tam bir işkence bu bürokrasi ve kırtasiye işleri. Tıpkı benim gibi bürokrasiden nefret ettiğini söyleyen Oscar FUCHS başına gelenleri şöyle anlatıyor;

"Önerilen konuya uygun bir karikatür hayal ederek saatlerce eskiz çizerek, çizerek, renklendirerek, sonuçlandırarak saatler geçirmek yorucu değil mi!?

Dün bir yarışmada seçilen karikatürlerin 'albümü' elime ulaştı. Albüme baktım ve çizimimim seçilmemişti. 'Neden?' diye kendime sordum. Ne yazık ki karikatür dahisi değilim. Ama albüme bakınca gördüm ki birçok çizim benimki kadar güzel değil konseptte de icraatta da. Ve araştırmaya başladım. Biyografimi, kişisel fotoğrafımı gönderip kan grubunu bile soran form doldurmam gerektiğini öğrendim. Ben bunu yapmadım.

Aslında, yapmam gerektiğini bile bilmiyordum. Belki de bürokrasiyi çok nefret ettiğim için bu bilgiyi 'psikolojik olarak' engelledim”. 

Yazı sahibini çok haklı buluyorum. Ve ayrıca şunu vurgulamak isterim ki, sanat özgürce çalışılması gereken bir alandır. Sanatı ve sanatçıyı (sanat üreticisini) bürokrasinin can sıkıcı uygulamalarının dışında tutmakta yarar var. Oscar FUCHS'un yazısının son bölümündeki önerilerin dikkate alınması sorunu pekala çözüyor. 


FUCHS özetle şöyle diyor;
"Dünyanın dört bir yanındaki karikatür yarışmaları düzenleyenlere bir öneride bulunmak istiyorum: Lütfen bu öğeleri (biyografi, form, kişisel fotoğraf vb.) ilk aşamada seçim yapılırken değil daha sonra isteyin. Karikatür sınıflandırıldığında veya ödüllendirildiğinde!

Bakınız: karikatür sınıflandırıldığında veya ödüllendirildiğinde, bu belgelerin ödülün teslimatında kullanılması için talep gönderin, katalog için veri, vs, vs. vs. Bunu daha önce yapmak için bir neden yok. Kayıt için imzalı çalışma ve gerekirse adayın e-postası ile iletişim kurmanız yeterlidir."

Ne kadar basit, açıklayıcı, yük hafifletici ve izlenmesi gereken bir yol. 

Benim en çok karşılaştığım olumsuz durum, eserlerimi hazırladıktan sonraki form, biyografi, kişisel bilgi.. gibi aşamanın beni fazlasıyla strese soktuğu anlardır. Gereksiz bürokrasi talep eden yarışmalar yüzünden bir çok yarışmaya katılımda gecikmişimdir. Kırtasiye işlerini kızgınlıkla, isteksizce yapmak zorunda kalmışımdır. Bazılarına belge göndermediğimde de, yarışma organizasyonundan gerekli belgeleri gönderiyorlar doldurmam için. Bu kuralların yeniden gözden geçirilmesinde yarar var.

Umarız yarışma düzenleyiciler bütün bu önerileri dikkate alır ve işler gereği gibi yürür!..

İlgili Yazılar:
------------------------------------
- Violating my self (Oscar FUCHS)



Bu içerik Kotbas Art Colors tarafından üretilmiştir.

Art Colors

Sanatın renklerine dair..

Yorum Gönder

İlginize teşekkür ederiz!

Daha yeni Daha eski