Komikli Medya - (9).. Yaratıcılıkta, Bilinçte Farklı Olmak

Komikli Medya - (9).. Yaratıcılıkta, Bilinçte Farklı Olmak

Geçtiğimiz ay İstanbul'da yaşanan, yukarıda da haberine yer verdiğim olay ise tam tersine bizi üzen, hayal kırıklığına uğratan bir örnek oldu. İnsan olmanın özelliği olan kültürel bilinçle aklı geliştirip kullanma özelliğine yeterince sahip olamamış bazı kimseler, arabalarına..



Sağlığın önemi yadsınamaz. Her koşulda öncelikli olmak zorunda. 2019 yılımda Hong Kong'un "Çin'e İade yasasına Hayır!.." protestolarında bunun iyi bir örneğine tanık olmuştuk. Binlerce kişinin doldurduğu gösteri alanında, ambulansın sesinin duyulduğu ilk andan itibaren yolun açılması hafızalardan silinmeyecek türden bir görüntü..

Şehirlerarası yol kenarlarında meyve bahçeleri olan araziler olur. Bazı bahçe sahipleri, meyvelerinin gelip geçenler tarafından alınıp yenmesini pek sorun etmezken, bazıları sopayla kovalamaktan yorulmazlar. Fakat bazıları da zor maliyet koşullarında üretimde bulunduğu için, emeğinin kolayca elinden alınmasını kabullenemez.

"Haykır-ış"
(Taslak İllüstrasyon: Muammer KOTBAŞ, 27.03.2003, Trabzon)

Komikli Medya - (9)

Birçok gelişmiş, gelişmemiş; az gelişmiş veya gelişmekte olan ülkeler de dahil olmak üzere, ülkemizde gündem süper hızlı değişimler gösteriyor. Halkın çoğunluğunun ana gündem maddesi çoğu kez manipüle edilerek; bu yöntemi kullananların yararına olabilecek daha önemsiz konular genel gündem haline getirilebiliyor. Sistemli ve organize yapıldığı sürece psikolojik manipülasyon olarak adlandırılabiliyor. Bu yapılıyor evet ama önemli olan böylesi algıya maruz kalan yığınların kendi gerçeğinden kopmaması, bir parça olsun karşı tarafı etkisizleştirebilir.

Gündemimizin aynı gün içinde birçok kez değiştiğini düşünürsek, yaşanan güncel olaylarla ilgili sanal platformlarda da yazılıp çizilenler o derece yoğun ve zengin oluyor. Özellikle Twitter bu konuda en önde. Pek çok konuda birçok şeyi herkes anında yazarak kitlelerle buluşturabildiği için her düşünceden insanın yazdıklarını da bir arada görebilmek mümkün. 

Yazılanlardan ve görsel paylaşımlardan bazıları komik, bazıları esprili bazıları ironik ve bazıları da farkında olmadan komik duruma düşülmüş olduğu için ortaya çeşnili bir mizah potansiyeli çıkıyor. 

Çıkış noktasını; ülkede yaşananlar oluşturduğu için mizah, halk-toplum tarafından üretilebiliyor. Bu anlamda "mizahçılara da pek fazla iş düşmemiş oluyor" diyebiliriz.
Bu potansiyel öylesine etkiliyor ve sarıyor ki bizleri, mizah dergileri ve mizahçılar bu işin biraz gerisinde kalıyor gibi.. 
----

Kültür ve Bilinç farkı..

(Haber: NTV.com.tr)

Sağlığın önemi yadsınamaz. Her koşulda öncelikli olmak zorunda. 2019 yılında Hong Kong'un "Çin'e İade yasasına Hayır!.." protestolarında bunun iyi bir örneğine tanık olmuştuk. Binlerce kişinin doldurduğu gösteri alanında, ambulansın sesinin duyulduğu ilk andan itibaren yolun açılması hafızalardan silinmeyecek türden bir görüntü.. Yüzlerce kişinin hiç paniklemeden, itişip kalkışma olmadan, aynı anda tek bir mantığın gücü gibi bir hareketle o yolu açması aynı zamanda bir kültürel birikim ve yeti.

Geçtiğimiz ay İstanbul'da yaşanan, yukarıda da haberine yer verdiğim olay ise tam tersine bizi üzen, hayal kırıklığına uğratan bir örnek oldu. İnsan olmanın özelliği olan kültürel bilinçle aklı geliştirip kullanma özelliğine yeterince sahip olamamış bazı kimseler, arabalarına çarptığını zannederek hasta almaya giden ambulansın görevlilerine saldırdılar. Araçlarına çarptığı için değil, onlar öyle zannettikleri için bu saldırı.. Oysa hiç bir durumda böyle bir özgürlükleri  ve hakları yok. Ama onlar bunu yapabiliyor. Yaralanan ambulans görevlilerini bu defa başka bir ambulans tedavi için almaya gelmek zorunda kalmış. 

Kısacası olay hem komik aptallık açısından hem trajik hasta ve görevliler açısından ve hem de trajikomik ülkemizde yaşanmış olması açısından

Ambulansın yolunu açan protestocular..
Hong Kong 2019

----

Üzümün Bağı..

"Arı, namısı olan yapramı ellemesin.."
(Utanması, namusu olan yaprağıma dokunmasın!..")

Şehirlerarası yol kenarlarında meyve bahçeleri olan araziler olur. Bazı bahçe sahipleri, meyvelerinin gelip geçenler tarafından alınıp yenmesini pek sorun etmezken, bazıları sopayla kovalamaktan yorulmazlar. Fakat bazıları da zor maliyet koşullarında üretimde bulunduğu için, emeğinin kolayca elinden alınmasını kabullenemez.

Üstteki fotoğrafta, yazmayı bildiği kadarıyla derdini anlatmaya çalışmış bir üreticinin sessiz serzenişine tanık oluyoruz. Yaprağı alıp gidenlerden bazıları hiç olmazsa, parasını bırakıp gidenlerden olsalardı bir parça yüreği soğurdu çiftçimizin..
----

"Laz bakkal".. Küçük Ama Etkili..

(Foto: Muammer KOTBAŞ, Trabzon 2011)


Karadenizli espri anlayışıyla her zaman gündemde olmuştur. Esprinin uygulama alanı olarak karşımıza çıkan örneklerden biri de işyeri tabelalarıdır. Genellikle dizi, sinema, filmlerden etkilenerek işyeri isimleri olarak kullananlar oluyor. 

"Laz Bakkal" tabelalı dükkan da örneklerden biri. 1995'te başlayıp 7 yıl boyunca yayınlanan başarılı TV dizisi "Bir demet Tiyatro"nun unutulmaz karakteri, Aydın TOLAN'ın hayat verdiği "Laz Bakkal", bu fotoğraftaki bakkalı etkilemiş olacak ki, gösterişli şekilde tabelasına nakşettirmiş. Yazının yanındaki "Ispanakçı Temel Reis" karakteri de olayın espri odaklı mesajını veriyor. Sloganı da kendine özgü: "Küçük Ama Etkili"..
----

"Leylek Havada.."

(Foto: Muammer KOTBAŞ, Eskişehir, 2012)

İsimlerden söz etmişken, yapılan işle ilgili en uyumlu ismi seçmek, aynı zamanda yapılan işin ve firmanın daha etkili yoldan tanıtımı demektir. Bu fotoğraftaki tur otobüsünde, turizm acentasının adını görünce fotoğrafını çekmeden duramadım. Acenta Eskişehir merkezli. isim akılda kalıcı. 

"Leyleği Havada Görmek": Aşırı oranda seyahat eden, çok gezen ve yerinde durmayan kişiler için leyleği havada gördüm deyimi kullanılır.
(Facebook / Leylak Havada Turizm seyahat Acentası)

 

Bu içerik Kotbas Art Colors tarafından üretilmiştir.

Art Colors

Sanatın renklerine dair..

Yorum Gönder

İlginize teşekkür ederiz!

Daha yeni Daha eski