Karikatürün Çizim Tarihi Taslaktaki Eski Tarih Mi, Çizim Yapıldığı Tarih Mi?

Karikatürün Çizim Tarihi Taslaktaki Eski Tarih Mi, Çizim Yapıldığı Tarih Mi?

Taslak Çizim: Muammer KOTBAŞ, 12 Haziran 2019)
©   Copyright, KotbasArtColors

Muammer KOTBAŞ

Bir karikatür yarışmasına katılmak için; önceki yıllardan dosyanızda bulunan eskiz ve taslaklara göz atıyorsunuz. Söz konusu yarışmanın konusuna uygun olduğunu düşündüğünüz bir espri taslağını çizmeye karar veriyorsunuz.


Bu durum karikatürcülerin uyguladığı yöntemlerden birisidir. Diyelim ki o espriyi, karton üzerinde ya da dijital bir uygulamada çalıştınız, çizimi bitirdiniz. Bir ileri aşamada imzanızı atıp son noktayı koymak üzeresiniz. 

Hangi yılın tarihini belirtirsiniz?

Fark ediyorsunuz ki, eskizin üzerindeki tarih, yani espriyi ilk bulup kaydettiğiniz tarih birkaç yıl öncesine ait. Fakat orijinal çizimi şimdi bitirdiniz. İmzanızda yıl belirtiyorsanız, bu yapıtınıza espriyi bulduğunuz tarihi mi yazarsınız yoksa yapıtı şimdi bitirdiğiniz yılın tarihini mi? İmzanızda yıl kullanmıyorsanız, arşivinize hangi yılın tarihiyle kaydedersiniz?


Karikatürümü nasıl savunurum?

20 Eylül 2023 son katılım tarihi olan Kosova'daki karikatür yarışmasına bir (1) karikatürümle katıldım. Katılımın son günü hatta son birkaç saatine girildiğinden ilk iş olarak taslaklar dosyasına hızlıca göz attım. Konuya uygun bir eskizi buldum. Onu orijinal çizmeye karar verdim. Süre azalıyor diye seri çalışmam gerekiyordu. 

Dijital olarak çalışıp yapıtı bitirdim. İmzalarımda tarih belirttiğim için, tam imzalayacakken bir an durdum. Taslağa baktım. Üzerindeki tarih 4 yıl öncesine aitti. İçinde bulunduğum yılı belirterek imzalayıp geçebilirdim. Ancak anımsadım ki, bu karikatürün bir benzeri çıkar da sahibi "Ben 2 yıl önce çizmiştim bu espriyi!.." derse, 4 yıl önce bulduğum espriyle ben kendimi (karikatürümü) nasıl savunacaktım.?

İki ucu malum değnek..

İkilemde kalmıştım. 
4 yıl öncesinin tarihini yazsam?!.. Ama orijinalini yeni çizdim!.. Olmaz..
Şimdiki yılı belirtsem?!.. Ama espriyi buluş tarihim 4 yıl öncesi!.. Bu da olmaz..

Durum tam bir "İki ucu malum(!) değnek" metaforuna dönüştü.. Hangi yöntemi uygularsam uygulayayım içime sinmiyordu. "Böyle olmamalı!.." diyerek çözümü anında yine ben ürettim. Karikatüre, orijinal çizimin yapıldığı bu yılın tarihi 2023 ile 4 yıl öncesi yani 2019 tarihi de espri buluş yılı olarak eklenmeli. 
Böylece yapıt üzerinde üretim ve çizim tarihleri belgelenmiş olur. 

Yetersiz çözüm..

Fakat ne yazık ki, biraz düşününce bu çözümün de yetersiz kaldığını fark ediyorsunuz... Geçerliliği kalmıyor. Çünkü taslak tarihini orijinal eser üzerinde belirtmenin, ispat edici pek bir etkisi yok. Yapılacak en doğru uygulama, yapıtın orijinal çiziminin yapıldığı yılın tarihini belirtmek.
Ve elbette herhangi bir yerde yayımlanmış olması en tutarlı belge anlamına gelecektir.


Ben hangisine karar verdim?..

Peki ben nasıl yaptım? Bütün bu düşünceler beynimde sıralanıp geçtikten sonra, bu yılın tarihini atarak içsel / düşünsel tartışmamı sonlandırıp, karikatürü yarışmaya gönderdim. Belge aranacaksa, hem yapıt üzerindeki tarih hem de burada paylaşılanlar yeterli olur sanırım. Umarız benzer (similar) problemi yaşamadan yapıt sanat yolculuğunu geleceğe doğru sürdürür.

Sözünü ettiğim yarışma Kosova / Prizren'deki  "20. Uluslararası Çizgi Roman ve Karikatür Festivali Yarışması" (20th International Comics and Cartoon Festival Competition 2023 Prizren Kosovo)

Yarışma iki bölümden oluşuyor. "Serbest" karikatür bölümü ile "Sanatsal Zeka" konulu bölümü. Alttaki çizimi, uygun olacağını düşündüğüm konulu bölüm için gönderdim. 💖

(Çizgi: Muammer KOTBAŞ, 20 Eylül 2023) 
©   Copyright, KotbasArtColors



Bu içerik Kotbas Art Colors tarafından üretilmiştir.

Art Colors

Sanatın renklerine dair..

Yorum Gönder

İlginize teşekkür ederiz!

Daha yeni Daha eski